Vunnen upphandling på 29 stycken fasadskyltar till 15 förskolor för Rinkeby-Kista sdf
I slutet av år 2014 fick vi uppdraget att agera skyltkonsulter för Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning. Initialt bestod uppdraget i att inventera det totala behovet av exteriör skyltning för samtliga förskolor, då 33 st, som drevs och idag drivs i kommunal regi.
Syftet var att implementera Stockholms Stads nya uppdaterade grafiska formspråk, både avseende typsnitt, färger och form, samt att förtydliga namnen på respektive förskola.
Clarex utförde detta konsultuppdrag som utöver inventering innefattade framtagning av tekniska beskrivningar på valda skyltmodeller med respektive färger, framtagna fotomontage och situationsplaner. Detta för att stadsdelsförvaltningen skulle ha underlag för att vid kommande upphandlingsförfarande, där tilldelat företag skulle ombesörja produktion och platsmontering.
Den 15 september 2015 kunde Rinkeby-Kista sdf gå ut med dito upphandling. Upphandlingen innefattade totalt 57 stycken inifrån ledbelysta och obelysta fasadskyltar för 18 av totalt 33 stycken förskolor.
Upphandlingen gick ut till fem oberoende skyltföretag, däribland Clarex. Den 5 oktober hade efter att Rinkeby-Kistas sdf fattat beslut, fick vi beskedet att Clarex tilldelats upphandlingen på alla punkter dvs samtliga skyltar i resp. skyltmodell, inkl. platsmontering.
Vid fjolårets slut kunde vi meddela att dessa skyltar slutmonterades i enlighet med grundförutsättningarna för tilldelad upphandling.
Clarex fick i början av hösten i år av Rinkeby-Kista sdf ett nytt konsultuppdrag som initialt innefattade att uppdatera befintligt material på resterade förskolor som inte gått på upphandling 2015 samt komplettera med ytterligare förskolor.
Efter utfört konsultarbete kunde Rinkeby-Kista sdf återigen gå ut med en upphandling baserat på framtaget underlag och upphandling skickades ut den 28 oktober till totalt fyra skyltföretag med samma grundförutsättningar och med kravet att omfrågade fasadskyltar skall vara producerade och platsmonterade till senast måndagen 19 december 2016
Den 8 november i år blev Clarex av Rinkeby-Kista sdf tilldelade att leverera totalt 29 stycken fasadskyltar till total 15 förskolor samt ett fritidshem, samtliga enheter belägna i Rinkeby, Kista och Tensta
Bildkollaget visar omfattningen och placeringarna av skyltar avseende 2016 års upphandling.
Vunnen upphandling på 29 stycken fasadskyltar till 15 förskolor för Rinkeby-Kista sdf
I slutet av år 2014 fick vi uppdraget att agera skyltkonsulter för Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning. Initialt bestod uppdraget i att inventera det totala behovet av exteriör skyltning för samtliga förskolor, då 33 st, som drevs och idag drivs i kommunal regi.
Syftet var att implementera Stockholms Stads nya uppdaterade grafiska formspråk, både avseende typsnitt, färger och form, samt att förtydliga namnen på respektive förskola.
Clarex utförde detta konsultuppdrag som utöver inventering innefattade framtagning av tekniska beskrivningar på valda skyltmodeller med respektive färger, framtagna fotomontage och situationsplaner. Detta för att stadsdelsförvaltningen skulle ha underlag för att vid kommande upphandlingsförfarande, där tilldelat företag skulle ombesörja produktion och platsmontering.
Den 15 september 2015 kunde Rinkeby-Kista sdf gå ut med dito upphandling. Upphandlingen innefattade totalt 57 stycken inifrån ledbelysta och obelysta fasadskyltar för 18 av totalt 33 stycken förskolor.
Upphandlingen gick ut till fem oberoende skyltföretag, däribland Clarex. Den 5 oktober hade efter att Rinkeby-Kistas sdf fattat beslut, fick vi beskedet att Clarex tilldelats upphandlingen på alla punkter dvs samtliga skyltar i resp. skyltmodell, inkl. platsmontering.
Vid fjolårets slut kunde vi meddela att dessa skyltar slutmonterades i enlighet med grundförutsättningarna för tilldelad upphandling.
Clarex fick i början av hösten i år av Rinkeby-Kista sdf ett nytt konsultuppdrag som initialt innefattade att uppdatera befintligt material på resterade förskolor som inte gått på upphandling 2015 samt komplettera med ytterligare förskolor.
Efter utfört konsultarbete kunde Rinkeby-Kista sdf återigen gå ut med en upphandling baserat på framtaget underlag och upphandling skickades ut den 28 oktober till totalt fyra skyltföretag med samma grundförutsättningar och med kravet att omfrågade fasadskyltar skall vara producerade och platsmonterade till senast måndagen 19 december 2016
Den 8 november i år blev Clarex av Rinkeby-Kista sdf tilldelade att leverera totalt 29 stycken fasadskyltar till total 15 förskolor samt ett fritidshem, samtliga enheter belägna i Rinkeby, Kista och Tensta
Bildkollaget visar omfattningen och placeringarna av skyltar avseende 2016 års upphandling.
Lysande fasadskylt med lysande resultat till belysningsaffär Bright 1.2.3. ”Tre steg till bättre ljus”
Att det är mörkt stora delar om året i Sverige har nog de flesta noterat, att belysningsaffärer måste synas när det är mörkt, är något som belysningsaffären, Bright 1.2.3., tog fasta på när man valde att ta kontakt med oss för att diskutera fasadskylt till butiken i Sickla Köpkvarter / Nacka.
Företaget Bright 1.2.3. har en logotyp där en intensivt gul fyrkant i logotypen har en framträdande del i det grafiska formspråket, dessutom har man en tagline som beskriver ett väl inarbetat koncept som säkerställer att kunderna får rätt typ av armaturer och ljuskällor, kort och gott ”tre steg till bättre ljus”.
Vi enades redan på vårt första möte om att vi skulle starta upp en förstudie där faktorer som skyltmodell, utförande med fokus att hitta en lysande skylt var primärt.
Efter att ha diskuterat och visualiserat skylten utifrån givna förutsättningar. I detta fall fastighetsägarens skyltprogram, där storlekar och placeringar exakt var beskrivna. Landade vi i att Clarex fick uppdraget att ta fram en fasadskylt som i skyltbranchen kallas för en profil 20 skylt. Detta efter att man från Brights sida önskade man att fasadskylten skulle sticka ut och ta fasta på företagets grafiska element.
Bildkarta visar teknisk 3D beskrivning inför produktion och fotomontage.
Lysande fasadskylt med lysande resultat till belysningsaffär Bright 1.2.3. ”Tre steg till bättre ljus”
Att det är mörkt stora delar om året i Sverige har nog de flesta noterat, att belysningsaffärer måste synas när det är mörkt, är något som belysningsaffären, Bright 1.2.3., tog fasta på när man valde att ta kontakt med oss för att diskutera fasadskylt till butiken i Sickla Köpkvarter / Nacka.
Företaget Bright 1.2.3. har en logotyp där en intensivt gul fyrkant i logotypen har en framträdande del i det grafiska formspråket, dessutom har man en tagline som beskriver ett väl inarbetat koncept som säkerställer att kunderna får rätt typ av armaturer och ljuskällor, kort och gott ”tre steg till bättre ljus”.
Vi enades redan på vårt första möte om att vi skulle starta upp en förstudie där faktorer som skyltmodell, utförande med fokus att hitta en lysande skylt var primärt.
Efter att ha diskuterat och visualiserat skylten utifrån givna förutsättningar. I detta fall fastighetsägarens skyltprogram, där storlekar och placeringar exakt var beskrivna. Landade vi i att Clarex fick uppdraget att ta fram en fasadskylt som i skyltbranchen kallas för en profil 20 skylt. Detta efter att man från Brights sida önskade man att fasadskylten skulle sticka ut och ta fasta på företagets grafiska element.
Bildkarta visar teknisk 3D beskrivning inför produktion och fotomontage.
Marmorerade skyltar / fastighetstregister till Folksamhuset i Stockholm
Kompletterad med några bilder på slutresultatet.
Arkitektkontoret 2BK skickade oss en förfrågan rörande ett komplett skyltkoncept. Skyltkonceptet skulle bestå av exteriöra fasadskyltar så väl som interiöra skyltar.
Arkitektkontoret informerade sin kund Newsec, förvaltaren av den fastighet där skyltarna i senare skede skulle monteras, om att vi kunde tillmötesgå och även slutföra hela förfrågan i fysisk form. Newsec valde därefter att starta ett samarbete med oss och därmed startade vi upp en förstudie för att exakt utreda val av material och produktiontekniksalternativ såsom marmorering etc.
Newsec förvaltar bland annat Folksams kommersiella fastighetsbestånd i Stockholm, Eskilstuna, Västerås och Helsingborg sedan år 2007 och därmed även aktuell fastighet. Folksamhuset, det 28 våningar höga kontorshuset vid Skanstull på Södermalm i Stockholm som stod klart år 1960.
Då, och nu ett landmärke som utgör en del av Stockholms siluett.
Vi noterade på plats att den strama arkitekturen hade omfattade inslag av marmorpartier, både golv och inramningar runt hissar och dörrar är i kolmårdsmarmor. För att ta skyltarna skulle harmonisera med arkitekturen valde vi att presentera interiöra skyltar med klassisk handmålad marmorering som har fått lite av en renässans idag.
Marmorering är ett sant hantverk, efter att vår konstnär varit på plats, besiktigat och fotograferat de befintliga marmorpartierna för att säkerställa att de marmorerade skyltarna skulle få rätt struktur, färg etc. kunde arbetet ta form. Marmorering är en teknik inom måleri som innebär att man med färg och penseldrag kan åstadkomma en imitation av till exempel marmor.
Efter slutförd förstudie valde Newsec att beställa exteriöra och interiöra skyltar och där ibland de marmorerade skyltarna.
Bildkollaget visar framtagen bottenplatta som ska förses med distansmonterade härdade glasskivor framför och exempel på yta för montage av dito marmorerad skylt.
Marmorerade skyltar / fastighetstregister till Folksamhuset i Stockholm
Kompletterad med några bilder på slutresultatet.
Arkitektkontoret 2BK skickade oss en förfrågan rörande ett komplett skyltkoncept. Skyltkonceptet skulle bestå av exteriöra fasadskyltar så väl som interiöra skyltar.
Arkitektkontoret informerade sin kund Newsec, förvaltaren av den fastighet där skyltarna i senare skede skulle monteras, om att vi kunde tillmötesgå och även slutföra hela förfrågan i fysisk form. Newsec valde därefter att starta ett samarbete med oss och därmed startade vi upp en förstudie för att exakt utreda val av material och produktiontekniksalternativ såsom marmorering etc.
Newsec förvaltar bland annat Folksams kommersiella fastighetsbestånd i Stockholm, Eskilstuna, Västerås och Helsingborg sedan år 2007 och därmed även aktuell fastighet. Folksamhuset, det 28 våningar höga kontorshuset vid Skanstull på Södermalm i Stockholm som stod klart år 1960.
Då, och nu ett landmärke som utgör en del av Stockholms siluett.
Vi noterade på plats att den strama arkitekturen hade omfattade inslag av marmorpartier, både golv och inramningar runt hissar och dörrar är i kolmårdsmarmor. För att ta skyltarna skulle harmonisera med arkitekturen valde vi att presentera interiöra skyltar med klassisk handmålad marmorering som har fått lite av en renässans idag.
Marmorering är ett sant hantverk, efter att vår konstnär varit på plats, besiktigat och fotograferat de befintliga marmorpartierna för att säkerställa att de marmorerade skyltarna skulle få rätt struktur, färg etc. kunde arbetet ta form. Marmorering är en teknik inom måleri som innebär att man med färg och penseldrag kan åstadkomma en imitation av till exempel marmor.
Efter slutförd förstudie valde Newsec att beställa exteriöra och interiöra skyltar och där ibland de marmorerade skyltarna.
Bildkollaget visar framtagen bottenplatta som ska förses med distansmonterade härdade glasskivor framför och exempel på yta för montage av dito marmorerad skylt.
Skyltkoncept framtaget och beställt av Fastighetsbolaget Solporten, Solna
Solporten är ett fastighetsbolag som idag äger och förvaltar 24 fastigheter belägna i Solna, Sundbyberg, Stockholm och Enköping. Inriktningen är framförallt bostäder med inslag av kommersiella lokaler. Solporten Fastighets AB ingår i koncernen Nya Solporten Fastighets AB.
När Stolproten tog kontakt med oss var det i samband med att man hade startat upp en renovering av ett kontor, sedemera deras huvudkontor som är beläget på Forngränd 1 i Solna.
Redan från start, diskuterade vi igenom kundens önskemål och det var då uppenbart för oss och kunden att de i detta initiala skede skulle ta första steget med att se över sin grafiska profil.
Efter en tid återkopplade kunden och presenterade sin nya uppdaterade grafiska profil, därman valt att ta fasta på det sedan redan redan minimalistiska och väl inarbetade logotypfiguren i gult och blått.
Efter att ha diskuterat och bollat olika idéer beslutade sig kunden för att ge oss möjligheten att starta upp en förstudie. En förstudie som ämnade till att illustrera och visualisera samt hitta en röd tråd genom de olika typer av skyltar och dekorer som baserats på kundens önskemålet och behov.
I detta nu har förstudien resulterat i beställning av ett komplett skyltprogram för huvudkontoret. Efter att ha ta fram och monterat en kreativ och estetisk tilltalade utskuren frost / dekorfilm på samtliga glaspartier. Är vi nu i begrepp att leverera och montera beställda informationsskyltar / entréskyltar, receptionskylt i akryl samt en exklusiv fasadskylt inifrån belyst med led och utförd i rostfritt toppad med 10 mm relief.
Bild kollaget visar den exklusiva inifrån ledbelysta fasadskylten i rostfritt som skall monteras ovanför huvudentrén.
Skyltkoncept framtaget och beställt av Fastighetsbolaget Solporten, Solna
Solporten är ett fastighetsbolag som idag äger och förvaltar 24 fastigheter belägna i Solna, Sundbyberg, Stockholm och Enköping. Inriktningen är framförallt bostäder med inslag av kommersiella lokaler. Solporten Fastighets AB ingår i koncernen Nya Solporten Fastighets AB.
När Stolproten tog kontakt med oss var det i samband med att man hade startat upp en renovering av ett kontor, sedemera deras huvudkontor som är beläget på Forngränd 1 i Solna.
Redan från start, diskuterade vi igenom kundens önskemål och det var då uppenbart för oss och kunden att de i detta initiala skede skulle ta första steget med att se över sin grafiska profil.
Efter en tid återkopplade kunden och presenterade sin nya uppdaterade grafiska profil, därman valt att ta fasta på det sedan redan redan minimalistiska och väl inarbetade logotypfiguren i gult och blått.
Efter att ha diskuterat och bollat olika idéer beslutade sig kunden för att ge oss möjligheten att starta upp en förstudie. En förstudie som ämnade till att illustrera och visualisera samt hitta en röd tråd genom de olika typer av skyltar och dekorer som baserats på kundens önskemålet och behov.
I detta nu har förstudien resulterat i beställning av ett komplett skyltprogram för huvudkontoret. Efter att ha ta fram och monterat en kreativ och estetisk tilltalade utskuren frost / dekorfilm på samtliga glaspartier. Är vi nu i begrepp att leverera och montera beställda informationsskyltar / entréskyltar, receptionskylt i akryl samt en exklusiv fasadskylt inifrån belyst med led och utförd i rostfritt toppad med 10 mm relief.
Bild kollaget visar den exklusiva inifrån ledbelysta fasadskylten i rostfritt som skall monteras ovanför huvudentrén.
Två neonskyltar, två vitt skilda koncept till Greasy Spoon och Rose Bar
Det är svårt att missa att riktiga klassiska Neonskyltar i alla dess varianter är på tapeten igen.
För drygt ett decennium sedan störtdök efterfrågan på riktiga neonskyltar då motsvarigheten med LED hade sett sitt första ljus. Vi i branschen var till och med oroliga för att den helt handgjorda neonskylten skulle dö ut helt, man pratade till och med om att förbjuda försäljning av neon på EU nivå.
Numera är neonskyltar klassade och godkända enligt EU direktiv 2011/65/EGU och skyltarna levereras oftast med så kallade konverters. Som till skillnad mot transformatorer inte genererar högspänning utan har istället en mycket hög frekvens. Dessutom är de moderna drivningarna dimbara vilket gör att neonskyltarna som är så ljusintensiva utan problem även kan användas i interiöra sammanhang.
För mer info om EU direktiv 2011/65/EGU
De neonskyltar vi levererar till våra kunder varierar kraftigt i utförande och beskaffenhet. Men har alltid det gemensamma att ”de syns mycket bra och ser mycket bra ut i sin unika enkelhet”. Addera även fördelen att dem håller länge utan underhåll och är tidlösa i sitt avskalade formspråk och du har ett väldigt attraktivt skyltval. Detta gör naturligtvis att varje neonskylt blir som kronan på verket till den kund som tar steget och väljer att investera i en äkta neonskylt
För Greasy Spoon var neonskylten ett självklart val vid etablering av deras andra Café/restaurang ett stenkast från Odenplan. En neonskylt med sitt ägg som signum, skylten är placerad interiört hängande i ett fönster.
Att Bar och Restaurangen Rose valde en neonskylt i en transparent akryllåda var även det klart, den hänger strategiskt placerad på en vägg och hänvisar gäster var man finner hovmästaren
Bildkollaget visar två olika neonskyltar till två olika Café- och Restaurangkoncept där neon är det som förenar dem.
Två neonskyltar, två vitt skilda koncept till Greasy Spoon och Rose Bar
Det är svårt att missa att riktiga klassiska Neonskyltar i alla dess varianter är på tapeten igen.
För drygt ett decennium sedan störtdök efterfrågan på riktiga neonskyltar då motsvarigheten med LED hade sett sitt första ljus. Vi i branschen var till och med oroliga för att den helt handgjorda neonskylten skulle dö ut helt, man pratade till och med om att förbjuda försäljning av neon på EU nivå.
Numera är neonskyltar klassade och godkända enligt EU direktiv 2011/65/EGU och skyltarna levereras oftast med så kallade konverters. Som till skillnad mot transformatorer inte genererar högspänning utan har istället en mycket hög frekvens. Dessutom är de moderna drivningarna dimbara vilket gör att neonskyltarna som är så ljusintensiva utan problem även kan användas i interiöra sammanhang.
För mer info om EU direktiv 2011/65/EGU
De neonskyltar vi levererar till våra kunder varierar kraftigt i utförande och beskaffenhet. Men har alltid det gemensamma att ”de syns mycket bra och ser mycket bra ut i sin unika enkelhet”. Addera även fördelen att dem håller länge utan underhåll och är tidlösa i sitt avskalade formspråk och du har ett väldigt attraktivt skyltval. Detta gör naturligtvis att varje neonskylt blir som kronan på verket till den kund som tar steget och väljer att investera i en äkta neonskylt
För Greasy Spoon var neonskylten ett självklart val vid etablering av deras andra Café/restaurang ett stenkast från Odenplan. En neonskylt med sitt ägg som signum, skylten är placerad interiört hängande i ett fönster.
Att Bar och Restaurangen Rose valde en neonskylt i en transparent akryllåda var även det klart, den hänger strategiskt placerad på en vägg och hänvisar gäster var man finner hovmästaren
Bildkollaget visar två olika neonskyltar till två olika Café- och Restaurangkoncept där neon är det som förenar dem.