Gjuten skylt till Sjømannskirken? – Den Norske Kirke i Stockholm

Nya Sabbatsbergs sjukhus väljer Clarex skyltkoncept för huvudentrén
Vi fick idag en beställning på denna specialanpassade inifrån vit lysande diodbelysta profilskylt.
Den kommer att monteras på entrétaket med hjälp aven aluminium stomme som följer takets välvda form.
Skyltens totala längd är 7200mm och bokstäverna som är vitlackerade med en utfallande vit akrylfront (profil6) kommer att bli 550mm höga!
Vi hoppas kunna montera detta på Sabbatsbergs sjukhus under v52 men pga helgerna under denna period kan det av praktiska skäl bli så att vi platsmonterar till mitten av januari istället!
Carl Malmstens butiken och Asplund´s skyltläge..
Vad har Carl Malmstens butiken gemensamt med inrednings- och konceptbutiken Asplund?
– Kan det vara att både butikerna har ett gott renommé? Eller att de båda säljer klassiska inredningar med hög kvalitet? Eller att de ligger centralt i Stockholm?
Svaret är enklare än så, de har båda insett värdet i att utnyttja sitt skyltläge inför julhandeln och därför valt Clarex som leverantör av skräddarsydd fönsterdekor. På bilden visas korrektur för delar av dekorerna.
Clarex visar vägen på Nordnetskolan
Nordnetskolan där privatpersoner kan lära sig hur olika värdepapper fungerar drivs av Nordnet. Skolan flyttar till nya lokaler och därför behövdes helt enkelt nya skyltar.
Så nu tillverkar Clarex skyltar som ska hjälpa besökarna att hitta i skolans lokaler. Det rör som om över 100 personer om dagen som går på någon av kurserna så som ”Derivatinformation – Få ut mer av din optionshandel” och ”Börsmyter – sanna eller falska?”.
När man tillverkar skyltar som skall visa vägen är det viktigt att tänka sig för då det inte får råda någon tvekan om vad de betyder. Det kommer bli Akrylskyltar som får raka och polerade kanter, tydligt och klart. Skyltarna ska monteras i början på november. På bilden visas korrekturet.
Mobilgalan 2009, Guldmobiler från Clarex.
Den 5 november 2009 hölls den årliga Mobilgalan. Under galan belönas de som lyckats bäst inom mobilbranschen med de prestigefyllda Guldmobilerna.
Guldmobilerna har delats ut sedan 2001 då den första Mobilgalan gick av stapeln. Vinnarna i några kategorier utses av en jury. Resten av vinnarna är framröstade av tidningen Mobils läsare. Några av kategorierna är bästa mobila affärslösning, årets musikmobil och årets designmobil.
Guldmobilerna är för fjärde året i rad tillverkade av Clarex. De 19 guldmobilskyltarna är tillverkade i 2mm aluminiumplåt med distansmonterad 5mm transparent akryl med tvåfärgtryck.
”Årets mobila nyhetstjänst” blev DN:s mobilsajt. Dagens Nyheters mobilsajt var nominerad i klassen tillsammans med Aftonbladet, SVT och Sveriges Radio och fick priset för att man på ett innovativt sätt gjort tidningens innehåll tillgängligt i mobilen. Ett exempel är På stans Iphone-applikation. Övriga pristagare kan du läsa om på mobil.se
– Mobilgalan är mobilbranschens Oscarsgala där de som lyckats bäst inom branschen under året får ta emot de prestigefyllda Guldmobilerna. Clarex tillverkade Guldmobilerna även förra året och de gjorde ett mycket bra jobb. Därför valde vi att samarbeta med dem även i år, säger Anna Savelius, marknadschef på Mediaprovider, som anordnar galan.
– Det känns roligt att vi för fjärde gången får förtroendet att tillverka Guldmobilerna. Det visar att vi gör ett bra jobb och att vår kunder är nöjda.
Profilskylt till TeliaSoneras huvudkontor vid Stureplan
När den nya receptionen för TeliaSoneras huvudkontor vid Stureplan i Stockholm behövde en ny skylt valde man Clarex som leverantör.
TeliaSoneras nya reception lilgger där det tidigare låg en en mobilbutik (konkurerande Hi3G) och ett café.
Det blir en matt blästrad 20mm homogen vit akrylskylt med utfräst logotype. Skylten accentruerar deras profil och är framtagen för att överenstämma med karaktären och lokalens utformning. Redan utifrån från Sturplan kommer skylten att synas väl vilket gjorde att kunden hade extra höga krav på att allt blir perfekt.
Att tillverka en skylt till TeliaSoneras huvudkontor är självklart ett prestigeuppdrag och visar att våra kunder har förtroende för Clarex och litar på att vi levererar ett bra resultat. Bilden ovan visar det fotomontage som gjordes på skylten.
Nya Karolinska Sjukhuset får nya budskap på skylttornen
Clarex har av NKS (Nya Karolinska Universitetssjukhuset i Solna) fått i uppdrag göra om de strategistplacerade skyltarna som är placerade runt sjukhuset. Skyltarna informera bilister, cyklister och busspassagerare som åker förbi om att det nya sjukhuset håller på att byggas. Sjukhuset är ett gigantiskt projekt och beräknas stå klart 2015.
Clarex har även tidigare gjort liknande i uppdrag med andra budskap av Locum/SLL (Stockolms Läns Landstingsfastigheter). Locum är en Sveriges största fastighetsförvaltare med ett fastighetsbestånd med över 2 miljoner kvadratmeter lokaler i Stockholms län.
De digitaltryckta skyltarna har en storleken på 4 x 6 meter respektive 3 x 1,5 meter. De nya skyltsidorna är tillverkade till två trekantiga skylttorn.
Vi glädjer oss att återigen få möjligheten att hjälpa till med prestigarbet. Det är extra roligt att få tillverka skyltar där man vet att många människor kommer lägga märke till dem under en lång period.
Bilderna visar underlaget till skyltarna.
TV3:s Lyxfällans nya bilar kräver mindre budgettavla
Clarex har blivit kontaktade av TV3:s program Lyxfällan för att göra en ny budgettavla. På den svarta tavlan fästes femhundra och tusenlappar för att göra det överskådligt för deltagarna att se vad hushållskassan går till. Programmet nagelfar deltagarnas ekonomi för att sedan försöka styra upp den så den blir i balans. Tavlan är lite av Lyxfällans varumärke och vi är glada att nu få göra en ny till programmet, dessutom en som ryms i de mindre bilarna. Lyxfällan har gått i sju säsonger och har över 800.000 tittare varje vecka.
Clarex har designat budgetavlan utifrån kundens specifikationer men grundkonceptet är densamma som tidigare vilket betyder att skylten är avpassad för att användas med magnetskyltar med bokstäver ur alfabetet.
Bilden ovan visar den gamla skylten. Den är förlaga för den nu beställda skylten och visar att den har används flitigt och därmed blivit sliten..
Skylten kommer levereras i början av november
Clarex går med i Ljusreklamförbundet.
Ljusreklamförbundet sorterar under Svensk Industriförening tillsammans med tjugotalet andra organisationer.
Här återfinns allt från verkstadsföretag till godistillverkare. Svensk Industriförening är också arbetsgivarorganisation på några avsnitt varför Ljusreklamförbundet behärskar kollektivavtal, lönestatistik och dylika frågor som hör ihop med att vara arbetsgivare. Inom Svensk Industriföreningfinns detett antal jurister som hjälper medlemmarna i det dagliga arbetet.
Ljusreklamförbundet arbetar med frågor som rör våra produkter, d v s vem som är producent och sätter produkter på marknaden. Förbundet följer således noggrant producentförordningen för elektriska och elektroniska produkter och vilka skyldigheter vi som medlemmar har.
Ljusreklamförbundet har också etablerat ett system för återtag av neon.
Neon i Kina
Nyss hemkommen från en intressant semester i Kina kan jag bara konstatera att vi i Sverige eller för att vara ännu mera exakta, Stockholm, inte utnyttjar skyltarnas fulla potential i gatubilden i fråga om att visualisera sitt budskap på ett lysande och effektivt sett.
Här nedan är ett exempel på hur man i Changhai marknadsför sig på huvudgatan. Man kan ha många olika åsikter om huruvida skyltar ”förstör” utseendet i stadsbilden. Jag skulle dock faktiskt snarare hävda motsatsen. (Naturligtvis finns det massor av undantag) En av huvudattraktionerna i storstäder som denna är alla extremt stora komplexa, neon & diodskyltar som på olika sätt byter färg och form för att uppnå maximal uppmärksamhet.
Den som har största och häftigaste skylten vinner helt enkelt !!
/ Robert Renz