Expressleverans till Logica inför SAPPHIRE
I samband med att Logica förberedde sitt deltagande i Microsofts monter på SAPPHIRE, SAPs årliga kundevent, så uppstod ett behov och en önskan att ha en workshoptavla. Syftet med tavlan var att skapa ett hjälpmedel för medarbetarna från Logica för att kunna föra en bra dialog med kunder kring den nya tekniska platformen, Duet Enterprise. Utmaningen att kunna anpassa presentationen till kundernas situation och på så sätt kunna föra en kreativ och värdeskapande diskussion.
När vi fick förfrågan var det 1,5 vecka kvar till mässan och på pappret är det näst in till omöjligt att hinna få en lösning som baserar sig på produkter från 4 olika underleverantörer klar i tid. Vi på Clarex såg det som en utmaning och åtog oss uppdraget.
Lösningen blev en magnetisk tavla med speciellt framtagna magnetskyltar. För att transporten ner till Frankfurt skulle bli så smidig som möjligt så tog Clarex fram en väska med broderad Logica logotype. Slutresultatet blev en mobil workshoptavla som kommer att komma tilll mycket använding inte bara till SAPPHIRE enligt medarbetarna på Logica som Clarex har pratat med.
Hur gick det då för Logica på mässan? Jo, det hade varit en stor succé och montern var full från morgon till sen kväll med intresserade och de kom hem med över 15 nya kunder som ville ha mer information. Vi kan bara konstatera att ibland så ligger det geniala i de enkla lösningarna.
Skyltkommunikation – överföring av information mha skyltar
I alla tider har vi människor kommuniserat på olika sätt, både verbalt och bildligt. Enkelt kan man säga att kommunikation är en process där man överför information från en punkt till en annan.
På Clarex jobbar vi med skyltkommunikation. Det betyder att vi hjälper våra kunder att på ett effektivt sätt kommunicera med sina målgrupper. Det betyder att vi många gånger behöver veta syftet med skylten, dvs vem den ska rikta sig till och vad den ska säga innan vi kan ge ett bra förslag. Det är också av vikt att vi vet var den ska sitta och hur omgivningarna ser ut. Ska den synas från motorvägen bör den ju vara tydlig, ska den sitta på ett medeltida hus så bör den följa husets utseende m.m.
För att illustrera vad jag försöker säga kommer här en liten historia ur vardagen.
”Här om dagen gick jag och pratade med en god vän till mig från USA. Han vet inget om svenska företag (förutom Volvo, Ericsson m.m.) och kan inte ett enda ord svenska. Lite nyfiket frågade jag honom om han kunde se vad ett visst företag tillverkade. Med benhård säkerhet svarade han High Tech, vilket i detta fall var fullkomlligt korrekt. Då frågade jag honom om han kunde se ett fik, ett apotek, en barnaffärs m.m. Utan problem pekade han lätt ut de olika verksamheterna. För att göra det extra intressant så frågade jag honom vilka företag som sålde exklusiva varor och vilka som var lågpris. Nu blev det lite svårare men även här kunde han många gånger avgöra vilka butiker som vände sålde lågpris och vilka som sålde mer exklusiva varor. Återigen fick jag en bekräftelse på vikten av att skicka ut rätt signaler till omgivningen och att man gjort sitt förberedande arbete på ett riktigt sätt.”
I Wikipedia så hittade jag en enkel kommunikationsmodell: ”Ett tankeinnehåll uttrycks exempelvis verbalt av en sändare. Det som uttrycks fungerar som en signal till en mottagare som i sin tur gör om signalen till ett tankeinnehåll. Därefter ger mottagaren någon form av respons.”
På Clarex hjälper vi våra kunder att hitta rätt och på så sätt vara effektiva i sin skyltkommunikation. Vi hjälper dig att utifrån det buskap du vill skicka få rätt respons. Det är därför vi skapar INTRYCK SOM BESTÅR och det är också det som skiljer oss från andra skyltbolag.
Clarex skyltar SICO – svenska hockeyspelares fackförbund
Lagom i samband med slutspelet i hockeyn så fick vi en fin beställning från SICO. För er som inte vet vad de gör så är det svenska hockeyspelares fackförening. De startade sin verksamhet redan 1977 och representerar våra duktiga svenska spelare mot klubborganisationerna SHL och HA och mot den svenska hockey organisationen SIF.
De beställde två skyltar, en exklusiv skylt i borstad 2mm rostfri skylt med 20mm bockade kanter och svetsade hörn och text/logo i 5mm polerad rostfritt med blästrad kant outline. Text/logo sitter med svetsbult genom bottenplåten. Storlek: 420x300mm
De passade även på att beställa en lite mindre skylt i 10mm klar transparent akryl med raka och polerade kanter. Baksida med digitaltryckt logos med vit botten. Storlek: 300x140mm
Clarex hjälper Casablanca att rocka loss på Melodifestivalen
Minns ni gruppen Casablanca som gjorde succé på Melodifestivalen tillsammans med Malena Ernman? De var tuffa, musikaliska och framförallt gjorde den en enomt häftig version av fjolårets vinnande inslag ”La Voix” där Malena kom in som en spännande överaskning på slutet.
Ett par veckor innan framträdandet så kontaktade deras gitarrist Erik Stenemo Clarex med en förfrågan. Han önskan var att tydligare kunna visa upp gruppens namn i och med scenframträdandet. Lösningen var att Clarex tog fram profilbokstäver med gruppens namn som enkelt kunde fästas på högtalarna.
Fler bilder på Casablanca skyltar finner du här
Titta gärna på klippet nedan och se så fina skyltarna blev.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=Z4q7f_GvGns&hl=sv_SE&fs=1&]
Clarex fixar tavlan till Lyxfällan
I och med att den nya säsongen av Lyxfällan drar igång så kommer även en ny budgettavla att äntra scenen. Vi skrev om det redan i och med att tavlan levererades i november i ett pressmeddelande. Det var därför med spänning som vi bänkade oss farmför TVn i torsdags när Lyxfällan hade säsongspremiär.
För att tavlan ska hålla sig fin så har även tv3 beställt ett special tillverkad transportlåda av Clarex där den ska förvaras mellan programmen och inspelningsplatserna. Vi på Clarex vill ju givetvis att de ska få maximal nytta av den och att den ska hålla länge.
Vi är även stolta och glada över att tv3 nu har lagt ut oss som en av sina samarbetspartners på sin sida.
Ni ser tavlan för första gången ca 10 minuter in i programmet. Klicka på länken nedan för att se hela programmet.
Ballong kommunikationskoncept jorden runt.
En Beckmanselev håller just nu på med ett projekt där han tar fram ett kommunikationskoncept för en musikartist. En uppgift på Beckmans Designhögskola, som presenteras på fredag inför riktig kund.
I korta drag handlar albumet om en ballongfärd som misslyckas och tanken i kommunikationen är att även albumet ska återuppleva samma misslyckade färd.
Det görs genom att heliumballonger, med GPS sändare och kamera skickas upp i luften, för att sedan kunna följas live via internet.
Detta ska göras ett test på redan i morgon. Till den ballong eleven fått tag på behövs text-dekaler för att filmen ska bli rättvisande inför presentationen.
Clarex tar fram texterna till dito balong och tycker det är roligt att hjälpa till i detta projekt !
Se skiss!
Vad är det Clarex egentligen gör?
Många har svårt att förstå vad vi erbjuder.
Frågor man kan ställa sig kan vara följande …
- Vad kostar en skylt?
- Vilka original behöver jag för att vi skall kunna göra en skylt?
- Hur kommer skylten att se ut baserat på de original jag har?
- Vilket matrial skall skylten bestå av?
- Hur många skyltmodeller har jag att välja på?
- Vilken typ av skylt passar vår verksamhet?
- Vad kostar det att kompletera med en identisk skylt?
- Blir det billigare att göra flera skyltar vid samma tillfälle?
- Hur lång tid är livslängden på en skylt?
- När är skylten klar för montering/avhämtning?
Ja frågorna är många och svaret är inte alltid självklara.
Vi på Clarex är experter på att hjälpa våra kunder ta fram det optimaliska skyltkonceptet för varje tillfälle. Vi kan tex på många sätt visualisera hur er skylt kan se ut innan den är klar.
Ett fotomontage kan var ett bra redskap för att tydligöra hur skylten kommer att kunna se ut!
Bilderna ovan visar hur det kan se ut före, själva fotomotaget & sist slutresultatet.
Speed International tar över Sidewalk Express, Clarex gör skyltarna igen!
Clarex har sedan Sidewalk Express 2001 startade sin verksamhet varit med att hjälpa till exponera & profilera om ett antal Internet-caféer på allmänna platser såsom
internationella flygplatser, tågstationer och andra shoppingnära miljöer, t ex shoppingcentrum och servicebutiker. Sidewalk Express är idag verksamt i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Lettland och Tyskland.
Vi har i dagarna nu även fått uppdraget att profilera Sidewalk Express nya huvudägares huvudkontor som är beläget på Tyresö, söder om Stockholm.
Vårt uppdrag blev att ta fram ett berbetat skyltkonsept bestående av skyltar i akryl monterade på vajer samt flertalet laserutskurna och lackerade texter/logotyper som dels fungerar som informaton- hänvisning- samt receptionsskyltar. Därtill bytte vi ut fronterna på de befintliga ljuslådorna till dekaperade plåtfronter med företagens logotyper, detta utfördes till den nya huvudägeren Speed International AB som förvärvade 90,1% av aktierna i Sidewalk Express AB.
Det glädjer oss att vår gamla kund som nu har blivit uppköpt av Speed International AB även fortsättningsvis vill betälla skyltar av oss och som resulterar i att vi får vara med att hjälpa till med den planerade expansionen. Vi hoppas och tror att det arbete vi nu har utfört skall vara startskotten för ett framgångsrikt samarbete.
http://www.speed-identity.se/ Fredrik Caspar VD, Beställare
BRF Kungsklippan renoverar fastigheterna och beställer de nya skyltarna av Clarex
Vi har idag fått uppdraget av Brf Kungsklippan att ta fram nya skyltar till hela fastighetens sju butiksinnehavare. Bilden ovan visar några bilder från korrekturet.
Detta efter att vi tagit fram laytförslag och varit i kontakt förvaltaren Ronny Eghult på QL Förvaltning AB samt Yvonne Lomborn på LY färgkonsult AB.
Samtliga berörda 7st butiksinnehavare har varit delaktiga i att hitta ett gemensamt optimal skyltprogram, Anledningen att man beställer nya skyltar av Clarex är pga man demonterat samtliga gamla och slitna dito efter en omfattande fasadrenovering,
Beställningen resulteradei 12st olika exklusiva och maximalt anpassade skyltar, hänsyn har tagits för att fastigheten samt hyresgästernas önskemål skall tillgodoses på bästa sätt.
Flertalet skyltar i utförande som ljuslådor med profil 10 samt 1st profilskylt med ljusramp, se nedan för mer exakt beskrivning av profil 10.
Info om profil 10
Ljusskyltar är enkelsidiga eller dubbelsidiga. Fronten består av en aluminiumplåt i vilken texten fräses ur. Motsvarande text av 10 mm akryl beläggs med folie eller 3 mm färgad akryl och monteras in i den urfrästa fronten. Även exklusiva varianter som rostfritt och aluminium kan vara ett alternativ. Ljusskylten förses med lysrör. Texten kommer att lysa i ytterkonturen och kan även lysa framåt om man använder transparent folie eller akryl.
En ljusskylt med negativt urfräst dekor, men utan 10 mm akryl, kallas dekaperad.
Blev Svenska FN-förbundet nöjda med Clarex skyltkoncept?
Vi på Clarex vill naturligtvis få konstruktiv kritik eller såklart även rent positiva utlåtanden för skylt exponeringar/lösningar som vi utför för våra kunders räkning.
Vid vissa tillfällen känns det extra angeläget att få feedback.
Som i detta fall där vi själva tycker att vi har lyckats erbjuda både ett estetisk tilltalade och informativt skyltkocept för FN. Trots flertalet försök har vi inte lyckats få svar på om kunden är av samma uppfattning.
På Clarex är vi trots allt glada att vi ha fått leverera dessa skylta som vi själva uppfattar som tilltalande och också bör uppfylla kundens högt ställda krav på finish och kvalité.
Summa summarum är att vi trots allt är glada för att fått leverera dessa skyltar och hoppas att kunden också är nöjd.