- 1
- akrylskylt
- Allmänt
- Aluminumskylt
- Bakbelyst Fasadskylt
- Baldakinskylt
- Belysta glasskyltar
- Betongskylt
- Blankpolerad skylt
- Borstad Mässingsskylt
- bronsskylt
- Clarex
- Clarex Concept Blogg
- clarex.se
- Corian
- Cortenskylt
- Dekaperad skylt
- Dörrskylt
- Dubbelsidig skylt
- Entré skylt
- Entrétaksskylt
- Eventskylt
- exklusiv skylt
- fasadskylt
- fasadskyltar
- Fasadskyltning
- fastighetsregister
- Fastighetsskylt
- Fastighetsskyltar
- flaggskylt
- Flaggskylt med mässingsdetaljer
- Företagsskylt
- företagsskyltar
- Förstudie
- Gjuten Aluminiumskyl
- Gjuten Aluminiumskylt
- Gjuten bronskylt
- gjuten skylt
- Glansförnicklad skylt
- Guldtitanlegerad Fasadskylt
- Hållbar skylt
- Högblankpolerad Rostfri Skylt
- Husskylt
- Industridesignad skylt
- Informationsskyltar
- Inifrånbelyst skylt
- interiör skylt
- Klassisk Neonskylt
- Konsthallsskyltning
- Konstnärlig skylt
- Konstnärligt process
- Konvex skylt
- kopparskylt
- Lagerskylt
- LED belyst Neonskylt
- LED-skyltar
- Ledbelyst skylt
- LEDneon
- ledskyltar
- ljusskylt
- ljusskylt i LED-neon
- Marmor
- Marmor skylt
- Marmorerad skylt
- marmorerade skyltar
- Marmorering
- Neonskylt
- Neonskylt för lansering
- Om Clarex
- Patinerad skylt
- prisskylt
- receptionsskylt
- Relief skylt
- Resturangskylt
- Rostad Skylt
- rostfri skylt
- Schabloner
- Skylt design
- Skylt för mässa
- Skylt för mässa
- Skylt med utbytbart budskap
- Skylt som sticker ut
- Skylt_design
- Skyltar
- Skyltar i stockholm
- Skyltar i Uppsala
- Skyltkommunikation
- skyltkoncept
- takskyltar
- Utställningsskyltning
- Väggskylt
- Verkskylt
- Verkskyltning
Vad är inspiration och vad kan en moodboard göra för att förverkliga era skyltvisioner?
Vad är inspiration och vad kan en moodboard göra för att förverkliga era skyltvisioner?
Företagare / entreprenörer har liksom andra skapande och kreativa personer som konstnärer och designers något gemensamt, nämligen en drift att utveckla sina tankar på ett eller annat vis. Naturligtvis kan det vara svårt för den oinvigde att se den gemensamma länken, den röda tråden, men det som är gemensamt för företagsamma och kreativa personer är att de generellt sticker ut, vågar gå utanför boxen och testa gränserna. Synonymt är också att det är samma personer som uppmärksammas för deras kreativa idéer och skapelser, både på gott och ont.
Målet är ofta vägen, och vägen kan vara lång och krokig med många gropar. Det är långt ifrån alltid som idéerna förverkligas och det i sin tur kan bero på en rad olika omständigheter. De ekonomiska förutsättningarna, att skapelsen är före eller efter sin tid, att tiden eller modet inte räcker till, eller helt enkelt för att idéerna inte har den kvalitét / inte är genomtänkta, eller kanske att inte väcker den uppmärksamhet som var syftet med produkten, tjänsten, konstverket eller vad den må vara.
Det finns så många skapade människor som har hittat på otaliga och fantastiska saker under den tid vi levt här på jorden, nya material, tekniker, kluriga lösningar på kluriga problem och århundranden av design i skiftande stilar. En fråga vi på Clarex ofta ställer oss är, om det verkligen skall vara nödvändigt att uppfinna hjulet om och om igen? Varför inte låta sig inspireras av andra kreativa personer och deras verk?
Kan man som skyltbolag inte tänka sig att vara mer gränsöverskridande och snegla över axeln för att se vad andra har skapat och kreerat i helt andra branscher? Tanken är att det är helheten som är målet, att olika delar i ett stort sammanhang på ett smakfullt och innovativt sätt korsbefruktas genom olika tekniker, kunskaper och olika personers egenskaper. Varför inte börja med att ta hjälp av ett så kallat moodboard?
Definition från wikipedia: Av engelska: mood, ’stämning’, och board, ’bräde’; på engelska är ordet mood board särskrivet) eller stämningsplank, är ett collage av material (till exempel bilder, texter, färger, foton, materialprover) som beskriver stämningen eller känslan i en plats eller en design. Främst designers men även andra kompetenser använder moodboards i konceptutvecklingen för att kommunicera olika stilar eller egenskaper till andra inblandade i processen. En moodboard är användbar som referens och kommunikationsunderlag inom många olika yrkesgrupper.
Vi på Clarex tar inspiration ifrån allt vi ser, såväl från gammalt som nytt, modernt till retro, innovativt till konservativt, stort som litet, blankt som matt, i tidlösa material som trä, sten och gjuten brons till mer samtida konstruktioner och ytor i exempelvis rostfritt stål, akryl, corian och lack. Vi trär den röda tråden och sammanför era visioner med era grundförutsättningar i fysik form. Vad är en skylt egentligen?
Vad kan vi då göra, och vad menar vi med detta inlägg, se nedan bildkollage och låt dig inspireras.
Fasad/dörrbild från bildkälla Pexels och övriga bilder från bildkälla Pixabay båda med licens under the Creative Commons Zero license
Marmorering, en sann konst för innovativa, nyskapande skyltkoncept från Clarex
Marmor och andra bearbetade stenarter är tidlösa material som vi under de senaste åren har sätt öka i popularitet. Detta gäller i synnerhet för den vita italienska Cararran och mer lokalt den svenska Kolmårdsmarmorn. Troligtvis har du redan mött någon av dessa privat som exempelvis i bordsskivor, uppläggningsfat eller i butiks- och köksinredningssammanhang.
Genom att använda sig av marmor signalerar man genuinitet och exklusivitet. Baksidan är att de föremål som delvis består av marmor generellt har en hög vikt och är relativt känsliga för åverkan, framförallt tunna detaljer eller skarpa kanter. Därtill kan läggas att det dessutom är svårt att arbeta med om du vill åstadkomma tunna ”lätta” konstruktioner.
Är det möjligt att använda marmor i skyltsammanhang?
Marmor är med andra ord inte ett bra materialval som konstruktion/skyltkropp till exempelvis en inifrånbelyst LEDskylt som bland annat generellt är ihålig för att rymma dioder, elektronik etc.
Så om marmor är ett tungt, känsligt och svårt att bearbeta, hur kan vi då ta tillvara det marmorn signalerar utan att förse skyltens utförandet med marmorns baksida?
Fler alternativ tillbuds – Ett alternativ med den rätta känslan.
Att använda sig av halvfabrikat känner du säkert till i matlagning. Men det är något som praktiseras inom flertalet områden och branscher, så också inom skyltbranschen.
Efterfrågar du marmor inom vår bransch har du kanske redan stött på två halvfabrikat i form av prefabricerade självhäftande laminat eller i form av printad dekor. Nackdelen med dessa är att du inte kan ta miste på vad som är riktig marmor och dessa alternativ, bland annat eftersom de är baserade på befintliga marmormönster, oftast med upprepningar där äkthetskänslan inte infrias utan istället inger en ”billig look”, lite som en tapet med tegel.
För att uppnå den rätta äkthetskänslan utan upprepning återstår bara ett alternativ vilket är att använda en teknik som kallas för marmoring.
Vad är marmorering?
Marmorering är en gammal målarteknik som tagits fram för att imitera olika material, exempelvis marmor och trä. Den klassiska marmortekniken är vanlig i herresäten, palats, kyrkor och trappuppgångar, särskilt i äldre hus från 1800-talet och fram till sekelskiftet då marmorering i Sverige hade sin storhetstid.
De senaste åren har marmorering fått en renässans eftersom populariteten kring marmor ökat.
Rent tekniskt är marmorering en konstnärlig målningsteknik med laserande pigment i olika lager som formas fram med olika slags penslar, natursvamp, trasor etc. Penseldrag ”trollas” bort med en speciell pensel som ”fördriver” och gör ytan mjukare / suddigare. Andra penslar och exempelvis natursvamp bidrar med de karakteristiska mönster som finns för den tilltänkta marmorsorten. Olika marmorsorter kräver olika kombinationer av pigment och struktur. Tekniken och handlaget varieras och bidrar till att du näst intill inte kan bedöma om det är en marmorering du har framför dig eller en marmorsten.
Andra sten & marmorlikande material
Är ”tyngden” i materialet en viktig komponent kan även Corian vara ett alternativ. Corian är ett kompositmaterial som kombinerar den inneboende tyngdhetskänslan hos sten utan att för den delen väga lika mycket, vara lika bräcklig eller stötkänslig som sten och kan med lätthet formas med och bearbetas utan marmorstenens baksidor.
Förenklat består Corian av ett stenpulver som blandas med ett bindande medel och kan vara stukturfri och helt jämn likväl som med mönsterartad struktur.
Corian efterliknar generellt olika typer av granitsten och finns i varierande utföranden, utseenden och färger. Har du frågor gällande detta material får du gärna kontakta oss.
Mer om Kolmårdsmarmor:
Kolmårdsmarmor är en svensk marmor som bryts i området kring Kolmården, ett större bergs- och skogsområde, och benämns internationellt ofta som ”the swedish green”. Här, i sitt hemland är den mycket populär och du har garanterat sätt den på fasadbeklädnader, trappuppgångar och golv.
Kolmårdsmarmor har karakteristiskt sätt nyanser av grått och grönt, ofta i oregelbundna ränder med inslag av prickar och fläckar i vitt, svart och brunt. Det som är spännande med denna marmor är dock att den kan skilja sig mycket i utseende, beroende på var i Kolmårdenområdet den är bruten. Den kan den variera från nästan vitt till ljusbrunt, olivgrönt, grått, mörkbrunt och närmast blått till svart samt ibland med alla dessa variationer enbart på en mindre bit. Det gör att man kan välja olika nyanser efter smak och tycke och även kombinera dem för att få ett mer livligt uttryck.
På kollaget nedan har ”stenhuggaren” dvs. konstnären efter kundens förhandsval valt ut enbart ljusare partier för att skapa en Kolmårdsmarmor som bildar en ljus fond till detta unika och innovativa, nyskapande koncept.
Marmorering, en sann konst för innovativa, nyskapande skyltkoncept från Clarex
Marmor och andra bearbetade stenarter är tidlösa material som vi under de senaste åren har sätt öka i popularitet. Detta gäller i synnerhet för den vita italienska Cararran och mer lokalt den svenska Kolmårdsmarmorn. Troligtvis har du redan mött någon av dessa privat som exempelvis i bordsskivor, uppläggningsfat eller i butiks- och köksinredningssammanhang.
Genom att använda sig av marmor signalerar man genuinitet och exklusivitet. Baksidan är att de föremål som delvis består av marmor generellt har en hög vikt och är relativt känsliga för åverkan, framförallt tunna detaljer eller skarpa kanter. Därtill kan läggas att det dessutom är svårt att arbeta med om du vill åstadkomma tunna ”lätta” konstruktioner.
Är det möjligt att använda marmor i skyltsammanhang?
Marmor är med andra ord inte ett bra materialval som konstruktion/skyltkropp till exempelvis en inifrånbelyst LEDskylt som bland annat generellt är ihålig för att rymma dioder, elektronik etc.
Så om marmor är ett tungt, känsligt och svårt att bearbeta, hur kan vi då ta tillvara det marmorn signalerar utan att förse skyltens utförandet med marmorns baksida?
Fler alternativ tillbuds – Ett alternativ med den rätta känslan.
Att använda sig av halvfabrikat känner du säkert till i matlagning. Men det är något som praktiseras inom flertalet områden och branscher, så också inom skyltbranschen.
Efterfrågar du marmor inom vår bransch har du kanske redan stött på två halvfabrikat i form av prefabricerade självhäftande laminat eller i form av printad dekor. Nackdelen med dessa är att du inte kan ta miste på vad som är riktig marmor och dessa alternativ, bland annat eftersom de är baserade på befintliga marmormönster, oftast med upprepningar där äkthetskänslan inte infrias utan istället inger en ”billig look”, lite som en tapet med tegel.
För att uppnå den rätta äkthetskänslan utan upprepning återstår bara ett alternativ vilket är att använda en teknik som kallas för marmoring.
Vad är marmorering?
Marmorering är en gammal målarteknik som tagits fram för att imitera olika material, exempelvis marmor och trä. Den klassiska marmortekniken är vanlig i herresäten, palats, kyrkor och trappuppgångar, särskilt i äldre hus från 1800-talet och fram till sekelskiftet då marmorering i Sverige hade sin storhetstid.
De senaste åren har marmorering fått en renässans eftersom populariteten kring marmor ökat.
Rent tekniskt är marmorering en konstnärlig målningsteknik med laserande pigment i olika lager som formas fram med olika slags penslar, natursvamp, trasor etc. Penseldrag ”trollas” bort med en speciell pensel som ”fördriver” och gör ytan mjukare / suddigare. Andra penslar och exempelvis natursvamp bidrar med de karakteristiska mönster som finns för den tilltänkta marmorsorten. Olika marmorsorter kräver olika kombinationer av pigment och struktur. Tekniken och handlaget varieras och bidrar till att du näst intill inte kan bedöma om det är en marmorering du har framför dig eller en marmorsten.
Andra sten & marmorlikande material
Är ”tyngden” i materialet en viktig komponent kan även Corian vara ett alternativ. Corian är ett kompositmaterial som kombinerar den inneboende tyngdhetskänslan hos sten utan att för den delen väga lika mycket, vara lika bräcklig eller stötkänslig som sten och kan med lätthet formas med och bearbetas utan marmorstenens baksidor.
Förenklat består Corian av ett stenpulver som blandas med ett bindande medel och kan vara stukturfri och helt jämn likväl som med mönsterartad struktur.
Corian efterliknar generellt olika typer av granitsten och finns i varierande utföranden, utseenden och färger. Har du frågor gällande detta material får du gärna kontakta oss.
Mer om Kolmårdsmarmor:
Kolmårdsmarmor är en svensk marmor som bryts i området kring Kolmården, ett större bergs- och skogsområde, och benämns internationellt ofta som ”the swedish green”. Här, i sitt hemland är den mycket populär och du har garanterat sätt den på fasadbeklädnader, trappuppgångar och golv.
Kolmårdsmarmor har karakteristiskt sätt nyanser av grått och grönt, ofta i oregelbundna ränder med inslag av prickar och fläckar i vitt, svart och brunt. Det som är spännande med denna marmor är dock att den kan skilja sig mycket i utseende, beroende på var i Kolmårdenområdet den är bruten. Den kan den variera från nästan vitt till ljusbrunt, olivgrönt, grått, mörkbrunt och närmast blått till svart samt ibland med alla dessa variationer enbart på en mindre bit. Det gör att man kan välja olika nyanser efter smak och tycke och även kombinera dem för att få ett mer livligt uttryck.
På kollaget nedan har ”stenhuggaren” dvs. konstnären efter kundens förhandsval valt ut enbart ljusare partier för att skapa en Kolmårdsmarmor som bildar en ljus fond till detta unika och innovativa, nyskapande koncept.
Ge ett lyft till ditt event – Klassisk neonskylt till Vagabond Shoesmakers produktlanseringen av deras nya kollektion – ”The Urban Utility Boot”
För oss är det viktigt att leverera rätt typ av skylt/ar till er lansering eller erat event med en tydlig koppling till er verksamhet och som utgör ett verktyg som gör att deltagarna kan tillgodogöra sig kunskap. Kunskap de kan ta med sig ”hem” och förmedla i sin verksamhet för att nå den åtråvärda biljetten till din målgrupp. Ska lanseringen ske på exempelvis en mässa eller liknande handlar det om att leverera en nyttig och användbar upplevelse till deltagarna. En upplevelse som ger deltagarna rätt känsla för dina produktnyheter.
Clarex – Din leverantör av skyltar till event och lansering i olika branscher.
I samarbete med er tar vi fram rätt typ av skyltkoncept när du ska lansera en produkt. Vi bistår med allt från tekniskt kunnande, produktion samt sist men inte minst montering av de skyltar och produkter vi erbjuder. Vi ser till att skapa en professionell lösning som tar fasta på era önskemål, värdeord och hur ni vill förmedla era produkter och tjänster.
När vi på Clarex erbjuder exempelvis som i detta fall en neonskylt till en lansering är det viktigt för oss att ha möjlighet att lära känna er och förstå, hur vi kan få er nya kollektion att exponeras på ett effektivt sätt för att nå ut till tilltänkt målgrupp.
Kort sagt, vårt jobb och våra skyltkoncept – att överträffa dina deltagares förväntningar. Ditt jobb – att ta åt dig äran.
För vår kund Vagabond Shoesmakers, en av Europas ledande aktörer inom skomodebranchen var målet att med bild och i direktkontakt med sina slutkunder på plats i en av moderkoncernens butiker samt med inbjudna deltagare visa upp den kollektionen kallad ”The Urban Utility Boot” och göra dem till goda ambassadörer. Vagabond Shoemakers är förövrigt ett företag verksam internationellt på 40 marknader med huvudkontor och designstudio i Varberg som är Västsveriges kreativa mittpunkt.
Den rödlysande klassiska Neonskylten som vi levererade och monterade i mitten på oktober inför lanseringen av ”The Urban Utility Boot” i köpcentret kompassen/Nilson Shoes, Göteborg är fotograferad av Vagabond Shoesmakers och visar hur en skylt kan accentuera en produktlansering.
Ge ett lyft till ditt event – Klassisk neonskylt till Vagabond Shoesmakers produktlanseringen av deras nya kollektion – ”The Urban Utility Boot”
För oss är det viktigt att leverera rätt typ av skylt/ar till er lansering eller erat event med en tydlig koppling till er verksamhet och som utgör ett verktyg som gör att deltagarna kan tillgodogöra sig kunskap. Kunskap de kan ta med sig ”hem” och förmedla i sin verksamhet för att nå den åtråvärda biljetten till din målgrupp. Ska lanseringen ske på exempelvis en mässa eller liknande handlar det om att leverera en nyttig och användbar upplevelse till deltagarna. En upplevelse som ger deltagarna rätt känsla för dina produktnyheter.
Clarex – Din leverantör av skyltar till event och lansering i olika branscher.
I samarbete med er tar vi fram rätt typ av skyltkoncept när du ska lansera en produkt. Vi bistår med allt från tekniskt kunnande, produktion samt sist men inte minst montering av de skyltar och produkter vi erbjuder. Vi ser till att skapa en professionell lösning som tar fasta på era önskemål, värdeord och hur ni vill förmedla era produkter och tjänster.
När vi på Clarex erbjuder exempelvis som i detta fall en neonskylt till en lansering är det viktigt för oss att ha möjlighet att lära känna er och förstå, hur vi kan få er nya kollektion att exponeras på ett effektivt sätt för att nå ut till tilltänkt målgrupp.
Kort sagt, vårt jobb och våra skyltkoncept – att överträffa dina deltagares förväntningar. Ditt jobb – att ta åt dig äran.
För vår kund Vagabond Shoesmakers, en av Europas ledande aktörer inom skomodebranchen var målet att med bild och i direktkontakt med sina slutkunder på plats i en av moderkoncernens butiker samt med inbjudna deltagare visa upp den kollektionen kallad ”The Urban Utility Boot” och göra dem till goda ambassadörer. Vagabond Shoemakers är förövrigt ett företag verksam internationellt på 40 marknader med huvudkontor och designstudio i Varberg som är Västsveriges kreativa mittpunkt.
Den rödlysande klassiska Neonskylten som vi levererade och monterade i mitten på oktober inför lanseringen av ”The Urban Utility Boot” i köpcentret kompassen/Nilson Shoes, Göteborg är fotograferad av Vagabond Shoesmakers och visar hur en skylt kan accentuera en produktlansering.
Patinerad Neonskylt i koppar och dekaperad guldtitanlegerad inifrånbelyst LED-skylt till TAKO – Stockholms nya asian-fusionkrog
Vad är Kontrast?
Går man till en ordbok finner man att läsa följande: ”Motsats, stark olikhet: (stå, ställa i) kontrast till eller mot någon eller ngt || –en; –er ”
Sedan en tid råder en kulinarisk boom i Stockholm med hundratals restauranger i olika inriktningar och mat från många kulturer där varje restaurang har sitt koncept och sin målgrupp.
Till det, har det som svampar ur jorden, sedan ett antal år nu i Stockholm, ja i hela landet etablerats en framgångsrik asiatisk scen med sushi- och wokrestauranger.
Gemensamt för de flesta av dessa restauranger är att de positionerar sig i samma segment, med huvudfokus på lunch eller middagar av något enklare snitt. Ett talande exempel är att ICA Maxi som allt som oftast har ett Apotek nu inte allt för sällan har sin egna lilla Sushirestaurang inhyst i livsmedelsbutiken.
Häromdagen slog det nya restaurangkonceptet TAKO upp portarna. Stockholms nya asian fusion krog, en restaurang och som fyller ett hål inom den relativt homogena asiatiska restaurangscenen.
Hur skapas kontrast?
Så hur ska en verksamhet I detta fall en restaurang inom en scen som i huvudsak fokuserar och erbjuder snabb, enkel och nyttigt tillagad mat, positionera och särskilja sig ifrån mängden?
Applicera samma vinnande koncept?
Göra något mer?
Något annat?
Utforska något nytt?
…Och hur gör man för att uppnå den kontrast som krävs, om man där till lägger målet att på ett tydligt sätt nå ut till den målgrupp man vänder sig till om man öppnar en ”sushi” i en centralt belägen källarlokal på Östermalm?
Vad innebär kontrast?
Vad är svaret på alla dessa frågor? Det finns ett uttryck som säger, ”Less Is More” och nedan kollage, bild på två olika typer av skyltar till samma restaurang talar sitt tydliga språk, i bjärt kontrast mot din lokala ”sushi” framträder kontrasten på slående sätt
Värt att nämna är också att stockholmare sedan tidigare har de som driver denna restaurang att tacka för välrenommérade restauranger som Vassa Eggen samt Tennstopet och Kommendören.
Bildkollage visar exteriört & interiört skyltkoncept som inför invigning, platsmonterades. En ojämt patinerad oxiderad neonskylt i koppar med rött sken genom klarglas samt en högplankpolerad guldtitanlegerad, rostfriskylt dekaperad och inifrånbelyst med LED
Patinerad Neonskylt i koppar och dekaperad guldtitanlegerad inifrånbelyst LED-skylt till TAKO – Stockholms nya asian-fusionkrog
Vad är Kontrast?
Går man till en ordbok finner man att läsa följande: ”Motsats, stark olikhet: (stå, ställa i) kontrast till eller mot någon eller ngt || –en; –er ”
Sedan en tid råder en kulinarisk boom i Stockholm med hundratals restauranger i olika inriktningar och mat från många kulturer där varje restaurang har sitt koncept och sin målgrupp.
Till det, har det som svampar ur jorden, sedan ett antal år nu i Stockholm, ja i hela landet etablerats en framgångsrik asiatisk scen med sushi- och wokrestauranger.
Gemensamt för de flesta av dessa restauranger är att de positionerar sig i samma segment, med huvudfokus på lunch eller middagar av något enklare snitt. Ett talande exempel är att ICA Maxi som allt som oftast har ett Apotek nu inte allt för sällan har sin egna lilla Sushirestaurang inhyst i livsmedelsbutiken.
Häromdagen slog det nya restaurangkonceptet TAKO upp portarna. Stockholms nya asian fusion krog, en restaurang och som fyller ett hål inom den relativt homogena asiatiska restaurangscenen.
Hur skapas kontrast?
Så hur ska en verksamhet I detta fall en restaurang inom en scen som i huvudsak fokuserar och erbjuder snabb, enkel och nyttigt tillagad mat, positionera och särskilja sig ifrån mängden?
Applicera samma vinnande koncept?
Göra något mer?
Något annat?
Utforska något nytt?
…Och hur gör man för att uppnå den kontrast som krävs, om man där till lägger målet att på ett tydligt sätt nå ut till den målgrupp man vänder sig till om man öppnar en ”sushi” i en centralt belägen källarlokal på Östermalm?
Vad innebär kontrast?
Vad är svaret på alla dessa frågor? Det finns ett uttryck som säger, ”Less Is More” och nedan kollage, bild på två olika typer av skyltar till samma restaurang talar sitt tydliga språk, i bjärt kontrast mot din lokala ”sushi” framträder kontrasten på slående sätt
Värt att nämna är också att stockholmare sedan tidigare har de som driver denna restaurang att tacka för välrenommérade restauranger som Vassa Eggen samt Tennstopet och Kommendören.
Bildkollage visar exteriört & interiört skyltkoncept som inför invigning, platsmonterades. En ojämt patinerad oxiderad neonskylt i koppar med rött sken genom klarglas samt en högplankpolerad guldtitanlegerad, rostfriskylt dekaperad och inifrånbelyst med LED
Gjutna fastighetsskyltar för fastighetsbolaget Egirs – En tolkning i rustikt konstnärligt eller strikt modernt utförande?
Vad betyder att tolka/tolkning ?
På Wikipedia återges följande: Säga vad (något) (egentligen) betyder, uttrycka hur man uppfattar (något), ge uttryck åt samt göra sig till tolk för.
När vi fick en förfrågan och inledde projekt för vår kund fastighetsbolaget Egirs ställdes vi inför just det vi vardagligen arbetar med. Nämligen att tolka, och mer specifikt, tolkning av en befintlig logotyp, grafisk profil och ibland utifrån en framtagen manual.
Syftet av tolkningen?
Att i samarbete med våra kunder omvandla och framtona deras intentioner och värderingar till en skylt i fysik form.
Det krävs en viss fingertoppskänsla att välja ut och att bolla olika idéerna med våra kunder. Inte allt för ofta har vi en utmaning i just konvertering från tanke till handling. Det är därför vi sedan många år tillbaka har förfinat våra processer för att just konkretisera en tanke eller en sinnesbild till en skylt som inte sällan överträffar våra kunders vildaste förväntningar.
Sammantaget för projektet att ta fram skyltar för Egirs lade vi fokus på en tolkning av hur två färgnyanser i blått kunde förmedlas i fysik form, vilket material och hur en gestaltning kunde spegla företagets moderna framtoning.
Vad kan en tolkning leda till?
Vägen var inte given. Efter att vi tagit fram ett underlag med ett flertal skisser togs beslut om att vi hantverksmässigt skulle modulera fram en prototyp som konverterades och gjöts i aluminium. Vi kallar detta för den konstnärliga tolkningen där vi tog fasta på det rustika.
…och slutresultatet av tolkningen?
Kunden var nöjd men ville även att vi skulle ta fram det som vi kallar för en mer strikt tolkning.
Efter 3D visualisering och dito framtagning av fysik modell i det slutgiltiga utförandet har vi nu levererat femtio unika fastighetsskyltar. Dessa är gjutna i aluminium & kompletterade med glansförnickling, en ytbehandling för ökad tålighet och glans.
Så vad betyder tolkning?
Det är i detta fall resultat av de olika tolkningsmodellerna, konstnärlig som strikt tolkning.
Gjutna fastighetsskyltar för fastighetsbolaget Egirs – En tolkning i rustikt konstnärligt eller strikt modernt utförande?
Vad betyder att tolka/tolkning ?
På Wikipedia återges följande: Säga vad (något) (egentligen) betyder, uttrycka hur man uppfattar (något), ge uttryck åt samt göra sig till tolk för.
När vi fick en förfrågan och inledde projekt för vår kund fastighetsbolaget Egirs ställdes vi inför just det vi vardagligen arbetar med. Nämligen att tolka, och mer specifikt, tolkning av en befintlig logotyp, grafisk profil och ibland utifrån en framtagen manual.
Syftet av tolkningen?
Att i samarbete med våra kunder omvandla och framtona deras intentioner och värderingar till en skylt i fysik form.
Det krävs en viss fingertoppskänsla att välja ut och att bolla olika idéerna med våra kunder. Inte allt för ofta har vi en utmaning i just konvertering från tanke till handling. Det är därför vi sedan många år tillbaka har förfinat våra processer för att just konkretisera en tanke eller en sinnesbild till en skylt som inte sällan överträffar våra kunders vildaste förväntningar.
Sammantaget för projektet att ta fram skyltar för Egirs lade vi fokus på en tolkning av hur två färgnyanser i blått kunde förmedlas i fysik form, vilket material och hur en gestaltning kunde spegla företagets moderna framtoning.
Vad kan en tolkning leda till?
Vägen var inte given. Efter att vi tagit fram ett underlag med ett flertal skisser togs beslut om att vi hantverksmässigt skulle modulera fram en prototyp som konverterades och gjöts i aluminium. Vi kallar detta för den konstnärliga tolkningen där vi tog fasta på det rustika.
…och slutresultatet av tolkningen?
Kunden var nöjd men ville även att vi skulle ta fram det som vi kallar för en mer strikt tolkning.
Efter 3D visualisering och dito framtagning av fysik modell i det slutgiltiga utförandet har vi nu levererat femtio unika fastighetsskyltar. Dessa är gjutna i aluminium & kompletterade med glansförnickling, en ytbehandling för ökad tålighet och glans.
Så vad betyder tolkning?
Det är i detta fall resultat av de olika tolkningsmodellerna, konstnärlig som strikt tolkning.
Exklusiva exteriöra fastighetsregisterskyltar till sekelskiftesfastighet på Östermalm i Stockholm
Nu är sommaren till ända och hösten har tagit vid så som brukligt. Vad vi upplever som synonymt för hösten är att nya processer startas upp och nya, pågående projekt leder vidare till att från idé förverkligas i en form eller annan.
Sedan en bra tid tillbaka närmare bestämt slutet av 2015 fick vi en förfrågan från vår kund med säte central beläget i Stockholm avseende en tidstypisk sekelskiftesfastighet. Vid tiden för vår första kontakt vad hade fastigheten vad som kan beskrivas som allt annat än ändamålsenlig exteriör skyltning; enkelt vitlackerade plåtar och med utskuren vinyl, texter/logotyper på vardera sidan om huvudentrén.
Denna skyltning förmedlade och gav inte det intryck som fastighetens läge förknippas med och i förlängningen inte den trovärdighet för vilken kompetens de etablerade företagen i fastigheten kan tillskrivas och har att erbjuda.
Arbetet skedde i samband med att fastigheten skulle renoveras och att de befintliga skyltarna kunde ersättas.
Det var nu viktigt att få fram ett uttryck som passade för alla hyresgästerna.
Vår kunds huvudfokus bestod i ett antal önskemål förutom att skyltarna skulle ”se bra ut”. Det skulle också vara praktiskt och enkelt att byta budskap/namn, logotyp för respektive hyresgäst. Utförandet skulle anpassas till sekelskiftesfastighetens formspråk men samtidigt vara modern och vi skulle säkerställa att fastighetsägare och hyresgäster samt Stockholms stadsbyggnadskontor vara inne på samma linje. Dessutom skulle naturligtvis skyltarna ligga i linje med samtliga beröra parters budget.
Med de förutsättningarna att genomföra detta projekt kan du kära läsare förstå att de processer som ska inledas och genomföras inte alltid är så enkla att förutse och tackla för Clarex såväl som för fastighetsägaren och för övriga parter. Men skam den som ger sig, med tiden visade det sig att vi fick möjligheten att bekräfta en order på en av de mest exklusiva exteriöra fastighetsregisterskyltarna som går att beskåda i Stockholm.
Fotomontage och visualiseringar visar detaljer i den förstudie som föregick nu erhållen beställning!