Avancerad och innovativ inifrån belyst led fasadskylt till Nordstaden AB
Vi ställs allt som oftast inför olika omfattade utmaningar när det gäller att konvertera om ett original på en logotyp specifikt framtagen för trycksaker och tex. webbproduktion.
När vi för ett par år sedan fick förfrågan från fastighetsförvaltnings och skötselbolaget Nordstaden AB, som vid tiden för denna förfrågan skulle flytta till nya fräscha lokaler i Solna blev det uppenbart att deras logotyp inte var framtagen specifikt med utgångspunkt att göra en enkel fasadskylt.
Det som till att börja med för kunden var ett enkelt uppdrag visade sig vara betydligt mer omfattande, att hitta ett skyltföretag som kunde ta fram deras skylt på ett effektfullt och snyggt sätt, detta till de ekonomiska ramarna som kunden hade för just detta projekt visade sig bli en betydligt mer komplicerad utmaning för alla delaktiga.
Skylten som är konstruerad i 30mm utfäst opalvit akryl med infräst LED, monteradess på två transparenta akrylstag (där även elen kommer att integreras).
Fronten på samtliga bokstäver/symbol beläggs halvopak vinyl i respektive färger, förutom delar av symbol som beläggs med borstad aluminium.
Detta för att uppnå att ljuset blir starkare i kanterna runt alla bokstäver/symbol.
Bakom symbolen fräses en utfallande aluminiumsymbol för att markera och fånga ljuset, denna kommer att ligga bakom symbol/text.
Storlek: 2100 x 1150 mm. Stag 2710mm breda.
Nu sitter skylten på plats efter att stadsbyggnadskontoret, fastighetsägaren och kunden tillsammans enades om alla riktlinjer rörande dito storlek och utförande.
Bildkollaget visar dels en 3D visualisering hur skylten var tänkt att se ut, en teknisk beskrivning om de olika delarna och de olika lager av material som skylten består av samt en bild från vår montör som har anbringat dito skylt ovanför entrén till fastigheten där Nordstaden AB huserar.
Fönsterdekor och insynsskydd till Make Up Store samt Interxion
Fönsterdekorer och insynsskydd på glaspartier interiört som exteriört kan se ut på många sätt och syftet kan vara många.
Vi har sedan mer än ett decennium kontinuerligt ombesörjt olika typer av dekor arbeten till Mak Up Store, företrädesvis på skyltfönster, det handlar om allt ifrån traditionella exponeringar av logotyper, som informationstexter, men det är inte ovanligt att vi även har fått i uppdrag att täcka in skyltfönster med digitaltryckta mönster och bilder, syftet har då generellt varit en typ av insynsskydd under ombyggnad med fördelen att även passa på att exponera produkter och varumärket på ett effektfullt vis.
Vårt senaste uppdrag för Make Up Store var att förse huvuddelen av ett antal glaspartier interiört på Make Up Stores nya huvudkontor på söder i Stockholm, mönstret föreställande ett krokodilmönster i svart vinyl applicerade enligt fotomontaget (på bifogat fotomontage visar vi även som inspiration på hur en färdig dekor som vi utförde till PUB i svart dekor såg ut ).
Numera är det mycket populärt att exponera fönster interiört som exteriört med det som i folkmun kalls för etsad dekor, men normalfallet består av en halvtransparent ( transulent vinyl ) som förses med negativt utskurna texter och symboler, det är inte allt för sällan man täcker in delar eller helt enkelt hela glasytor.
Bilden nedan visar en ett fotomontage på en fönsterdekor som beställdes häromdagen och skall monteras på huvudkontoret för Interxion, dekoren består av en så kallad frostvinyl med negativt utskuren dekor, vinylen är halvtransparent och texterna kommer vara i glas.
Neon skylt på kopparlåda till Klang Market på Fältöversten
I samarbete med med reklambyrån Leon&Chris www.leonochris.se som har utarbetat det grafiska formspråket för restaurangerna Klang Market har vi gemensamt tagit fram ett skyltprogram till den nya restaurangen Klang Market som öppnade 13 november i Fältöversten, Östermalm i centrala Stockholm.
Efter att ha diskuterat om hur kunden vill kommunicera sitt varumärke i fysik form, föll valet på att skyltarna skulle vara en kombination av modernt och tidlöst, med viss retro karaktär.
Beskrivningen visar hur interiöra skylten är konstruerad.
Den interiöra skylten som är 1800 x 600 x 150 mm är enkelsidig är nu är under produktion, tillverkas av oxiderad koppar och logotypen med vitlysade neon, den första skylten som beräknas vara klar för platsmontering till januari kommer att placeras ovanför huvudentrén nteriört, de 3 st exteriöra skyltarna i samma utförande söker vi nu bygglov för och är något mindre och är tänkta att placeras både framför entrén exteriört som hägnade i taket
Beskrivningen visar hur interiöra skylten är konstruerad.
Gjuten bronsskylt till BRF Björken och Restaurangakademien
En gjuten bronsskylt förmedlar varaktighet, kvalitet och blir bara bättre med tiden.
Vi har sedan många år levererat ett flertal bronskyltar till företag, institutioner, föreningar, bostadsrättsföreningar för att nämna några olika typer av kunder.
Vad dessa kunder har gemenast är att dem vill ha ett klassigt skyltkoncept med fokus på kvalitet, en gjuten bronskylt ger alltid ett mycket bearbetat och homogent intryck.
Det är därför inte anmärkningsvärt att vi på kort tid har levererat en gjuten bronskylt till tex BRF Björken och en dito skylt till Restaurangakademien.
Vi vill passa på att tacka reklambyrån Simon Says Communication för de digitala originalet för Restaurangakademien.
Nedan är bilder på hur nämnda skyltar såg ut direkt efter platsmonteringen.
Skyltkonceptet Wall of Fame till Tele2arena med signaturer och bilder från Zlatan, Gyllene Tider mfl.
För drygt 1,5 år sedan fick vi förfrågan från Tema arkitekter & inredning om vi kunde ta fram ett skyltkoncept för Wall of Fame till Tele 2 arena som ägs av Stockholm Globe Arenas.
Efter flertal möten med arkitektkontoret och representanter för Tele2 arena enades vi om framtagning av prototyper, efter diskussioner om detaljer i utförandet på skyltarna som allt efter som skall kompletteras på väggen i Tele 2arena som har fått namnet Wall of Fame, har vi nu platsmonterat de första skyltarna.
De två bilderna på tröjorna visar hur dem såg ut innan dem placerade i två transparenta akryllådor i form av själva arena, de är signerade av samtliga spelare som var med på de första matcherna på arenan.
De övriga skyltarna är försedda med signaturer och en bild på allt från Gyllene Tider som Zlatan mfl.
Bilderna är tagna av våra montörer strax efter att skyltarna var på plats.
Ungdomsgårdarna i Rinkeby och Kista får 12 st nya invändigt led-belysta fasadskyltar
Clarex har på vunnit upphandlingen av fasadskyltar till 5st Ungdomsgårdarna i Rinkeby och Kista.
Rinkeby Kista stadsdelsförvaltning tog ett beslut tidigare i år att skylta upp och skylta om samtliga fritidsgårdar, efter att Stockholm stad har arbetat fram en ny logotyp och en ny grafisk profil har man valt att implementera de nya riktlinjerna i form av inifrån led belysta fasadskyltar.
Hela uppdraget består totalt av 12 st led-belysta fasadskyltar avsedda för väggmontage och en entréskylt för takmontage.
Skyltarna är nu i produktion och är planerade att kunna levereras till montör under mellandagarna.
Nedan är exempel på hur en av fem fritidsgårdar, närmare bestämt Akalla fritidsgård är tänkta att se ut inom kort.
Gjutna aluminium bordsskyltar med graverade akrylskyltar till Qgroup
Vi har på uppdrag av Qgroup tagit fram exklusiva, moderna unika samt flexibla bordsskyltar.
Qgroup är ett mycket expansivt IT bolag som växer organiskt och genom uppköp, det kommunicerades redan från start, att man från ledningen hade en mycket tydliga visioner och hög målsättning i form av att man önskade ett skyltkoncept som ligger i linje med företagets intentioner och målsättningar.
Utifrån givna förutsättningar, och ett första grundutkast på det typografiska formspråket erbjöd vi oss att göra en förstudie innefattade 3 olika varianter på en skyltfot i gjuten aluminium och kompletterad med en transparent akrylskylt med graverad och tryckt dekor, skylten skulle kunna bytas ut och skulle därför vara försedd mad magnetinfästning mot dito skylthållare.
Efter presentation av de 3 grundförslagen enades vi med kunden att ta fram skarpa prototyper, dessa prototyper är nu producerade och levererade för utvärdering, bilderna visar hur själva skylten ser ut i ett par olika vinklar.
Vi bedömer och vår förhoppning är att vi kommer kunna leverera 100 talet individuella skyltar i dito utförande till januari/februari 2015.
Skyltar till Stockholms Advokatbyrå interiört som exteriört
Vi fick tidigare i år ett uppdrag av Stockholms Advokatbyrå att ta fram ett skyltkoncept rörande både interiör som exteriöra skyltar, samtliga skyltar skulle produceras i enlighet med vårt tidigare framtagna grundkoncept bestående av en inifrån belyst retroinspirerad flaggskylt med rundade detaljer och lackerad i matt svart färg, logo i vitt med relief effekt.
Bilderna visar slutresultat som består av 4st individuella skyltar i matt svart homogen akryl.

Ny Prisskylt i Akryl för Guldmobilen / Mobilgalan 2014
Mobilgalan har precis avslutats på Berns i Stockholm där vinnarna av de åtråvärda Guldmobilerna korades. Vi har haft förtroendet i mer en i ett decennium närmare bestämt sedan år 2001 tagit fram prisskyltar för Guldmobilen.
Den ursprungliga skylt modellen var en kombination av 3 mm akryl och 2 mm svartlackerad aluminiumplåt, som monterades ihop med långa distanser, i år bestämde man sig för att uppdatera utförandet på pris skylten.
Den nya uppgraderade prisskyltarna som nu till antalet är 28 st är försedda med olika kategorier av vinnare, prisskyltarna som är 300 mm höga och 150 mm breda och ett djup på hela 40 mm är gjorda i klar akryl med raka och diamantslipade sidor, samtliga i 2 färgs tryck från baksidan.
Mobilgalan är en svensk årlig gala för att premiera goda insatser inom branschen mobiltelefoni. Galan anordnas i slutet av varje år där priser delas ut till inom olika kategorier med flera nomineringar inom varje. En jury bestående av branschfolk väljer ut en vinnare i varje kategori. Dessutom belönas ett antal mobiltelefoner med priser som röstas fram av tidningen Mobils läsare.
Vinnarna av årets Guldmobiler har precis tillkännagetts på Mobilgalan på Berns, där under en galamiddag, beslutsfattare från Sveriges främsta mobila bolag samlades.
Här är listan på alla vinnare.
http://www.mobil.se/mobilbusiness/events/guldmobilen-h-r-r-alla-vinnarna
Resultatet blev enligt visualiseringen ( lilla bilden visar hur den tidigare prisskylten såg ut ).
Neon inspirerad ljusskylt till nya Studio Paradise tv3, säsong 4
Paradise Hotel är en dokusåpa som till skillnad från de flesta andra dokusåpor inte har några tävlingsmoment, utan hela programmet handlar om omröstningarna och för- och efterspelet kring dem
En gång i veckan livesänder och diskuterar vad som har hänt på Hotellet under veckan, detta i egen studio vid namnet Studio Paradise, med Rebecca Simonsson som programledare och Salvatore ”Salvan” Scappini som bisittare.
Man hade på produktionsbolaget MTG TV bestämt att man skulle uppgradera Studio Paradise inför säsong 4 år 2014 och letade efter ett företag som kort tid kunde ta fram en effektfull neon inspirerad ljusskylt som skulle sitta på väggen bakom soffan där programledarna och de olika gästerna diskuterar de olika händelserna under den gångna veckan.
Efter möten med ansvariga för ombyggnationen och det nya designkonceptet enades vi om riktlinjerna för hur skylten skulle konstrueras och förmedlas, vi valde bort riktig neon då detta alternativ i denna miljö är allt för känslig, istället blev lösning på texten ”studio” att fräsa ut texten i 20 mm transparent akryl, med rundfrästa kanter och sedan är blästrade, när led ljuset kommer igenom en lilafärgad transparent vinyl inne i lådan blir den totala effekten att texten är helt intensivt lysande, mycket likt klassisk neon text.
Bilderna kommer från MTG studio och är godkända för oss att publicera och visar hur skylten i studion ser ut.