Skip to content

Om oss

Vi på Clarex vill att våra kunder ska få ut det mesta av sin skyltkommunikation. 

Backdrop_1_Om_Clarex_Ljus

För ett bestående intryck!

Affärsidé

Vår affärsidé är att lyfta fram det unika i våra kunders verksamhet med professionell och genomtänkt skyltkommunikation. I allt från rådgivning och design till produktion och service erbjuder vi kompletta skyltkoncept och specialanpassade skyltlösningar.

Kompetens och kvalitet ger trygghet

För att kunna utforma den bästa lösningen är det viktigt för oss att förstå våra kunders affärsidé och syftet med skyltningen. Vi väljer därför att lägga extra stor vikt vid inledningen av en relation och arbetar sedan långsiktigt med våra kunder.

Service, kunskap och kvalitet är självklara ledord i vårt dagliga arbete. Erfarenhet och kompetens i kombination med skyltlösningens kvalitet är en garanti för att ditt företag får den rätta lösningen för er och därmed en framgångsrik skyltkommunikation.

Företagsinformation

Clarex bildades 1990 av Robert Renz som en producerande skyltfirma. Vi har under de senaste tre decennierna fått stor och omfattande erfarenhet av skyltar och skyltkoncept och i alla led och är idag en av Sveriges ledande konceptleverantörer av skyltar.

Under de senaste åren har Clarex succesivt omsrukturerats till att bli ett numera renodlat konceptföretag. En grupp kreativa och kompetenta medarbetare arbetar inom sina respektive områden tillsammans för att skapa unika, specialanpassade skyltar och innovativa skyltkoncept.

Med senaste teknik har vi idag möjlighet att erbjuda visuella presentationer av skyltkoncept och ideér i form av bland annat 3D-visualiseringar.

Tjänster

Clarex ger visioner fysisk form! Vi på Clarex vill att våra kunder ska få ut det mesta av sin skyltkommunikation. Genom att hitta rätt budskap, rätt material och rätt placering kan ni nå ut till er målgrupp och positionera er ännu bättre. Clarex
helhetslösningar gör att ni kan koncentrera er på verksamhet. Vi ser vi till att ni når ut till målgruppen.

Vi ställer höga krav på oss själva och både vill och förväntar oss att ni gör det samma. Våra kunder finns i alla typer av branscher och i våra projekt är vi vana vid att, tillsammans med er, även samarbeta med era eventuella reklambyråer konstnärer,
kommunikationsstrateger, arkitektkontor, industridesigners etc. för att uppnå bästa resultat. Vi vidareutvecklar er grafiska profil till skyltkommunikation.
 

Rådgivning kring regler och lagar

I de flesta fall behövs det både tillstånd från fastighetsägaren och kommunalt bygglov för att sätta upp skyltar. Vi hjälper gärna till med råd innan du kontaktar fastighetsägaren och stadsbyggnadskontoret i din kommun. Med vår hjälp kan det bli lättare att få bygglovet beviljat med avseende på bland annat skyltens storlek, utseende och placering. Vi kan såklart även på er anmodan hjälpa till med framtagande och inskickande av samtliga bygglovs bilagor som berör just er skylt/skyltkoncept, detta erbjuder vi ett fast pris på där enbart stadsbyggnadskontorets egna debitering för beviljning/komplettering av skyltlovet tillkommer.

Vår definition av skylt concept

Med en passion för att kombinera material, egenskaper, tekniska innovationer och utföranden har vi blivit specialister på att implementera helhetslösningar och skapa totalupplevelser av varumärken och företagsprofiler för ett bestående intryck.


Vi ser inte en skylt som en skylt utan som ett skulpturalt uttryck för den känsla ni vill förmedla.

Originalframställning, digitala förslag och korrektur 

Vi lämnar alltid förslag och korrektur/ tekniska ritningar via mail innan tillverkning. Det är en garanti för att allt blir rätt. I förslag och korrektur anges färgkoder och andra specifikationer, vi arbetar utifrån dessa eftersom färger och material kan avbildas felaktigt beroende på skärm och kvalité på utskrift. För att kunna ge dig förslag behöver vi bra
underlag/original.
 
Vi tar gärna emot era filer i pdf eller eps format, konverterat till banor/vektorgrafik. 

Saknar du original eller har fel typ av original? Vi hjälper dig! Vi kan sätta text, ändra och göra tillägg till din befintliga logotyp eller göra ändringar och tillägg i original.

Vill du ha hjälp med hela originalframställning skickar du oss de underlag du har, alternativt skiss, fontförslag eller utförlig beskrivning av vad du vill ha. 

Produktion/Färdigställande

Clarex ser till att leverantörerna i vårt omfattande nätverk kan utföra varje del i produktionen på bästa sätt. Oftast behöver vi handplocka kompetens från olika leverantörer, fabrikatörer och producenter för att få ett optimalt resultat. Våra
samarbetspartners är noga utvalda för att kunna framställa produkter efter våra standarder och därmed kunna ge kunden hög kvalitet och leveranssäkerhet.

Leverans och montage

Skyltmonteringen är kronan på verket, tillsammans med våra samarbetspartners kan vi ombesörja transport och platsmonteringar av alla typer av skyltprodukter i hela Skandinavien. Våra skickliga och kompetenta montörer besitter goda kunskaper om hållfasthet och kommer att på ett riktigt och effektivt sätt montera skylten på önskad plats.

Vid monteringen ser vi till att skyltarna fungerar som de ska och att ni får all nödvändig teknisk information om er skylt för att kunna sköta inställningar så som skymningsreläer, timers och annan utrustning. Vi säkerställer och dokumenterar genom okulär besiktning och fotografering att varje enskilt projekt är utfört i enlighet med Ljusreklamförbundets standarder.

Vi har rutiner kring och erfarenhet av montage även under mycket speciella förhållanden så som höga höjder, svåråtkomliga placeringar eller då montaget behöver ske till exempel nattetid eller med avstängd trafik. Vid montering på höga höjder ombesörjer vi att rätt typ av skylift används och att nödvändiga tillstånd är utfärdade från berörda myndigheter. Vi kan också hjälpa dig att placera ut t.ex. betongfundament, gräva för att platsgjuta fundament eller placera fristående skyltar och pyloner. Givetvis ser vi också till att resa skylten med hjälp av lastbil med kran eller skylift och kan utföra beräkningsarbeten för bästa hållfasthet och placering.

Clarex genomför även nedmonteringar av gamla skyltar i samband med uppmontering av nya eller enbart demontering. Vid demontering kan vi ta hand om destruktion och återvinning av avfall i enlighet med vår miljöpolicy.
 
Tillsammans tar vi fram en lämplig handlingsplan för montage och service för just ert skyltkoncept.
 
Vi erbjuder såklart även leverans av era emballerade varor till valfri adress både inrikes och utrikes, express/bud eller standardfrakt – allt beroende på vad just ni har för behov och deadline.

Reparationer/Renovering

Ibland är det inte nödvändigt eller önskvärt att byta ut en befintlig, trasig skylt. Vi har stor erfarenhet av att renovera och reparera olika typer av skyltar. Vi anser t.ex. att många fina, klassiska neonskyltar är värda ett bättre öde än att bytas ut mot en ny. En renovering där vi reparerar trasiga rör, byter ut elektroderna, transformatorerna och högspänningskablarna kan förlänga livet på en fin, klassisk skylt med åtskilliga år.

Det förekommer också att vi åtar oss att renovera eller reparera skyltar efter en skada eller när skylten åldrats och behöver en ny ytfinish. Vi kan hjälpa till med byte av enstaka texter, lysrörsbyten i ljuslådor, polering av nött yta, lackering, slipning m.m. Om du vill ha hjälp med en trasig eller sliten skylt så kan du maila oss en bild på skylten och beskriva vad du vill ha åtgärdat.

En vanlig anledning till att en gammal ljusskylt inte längre lyser kan vara att delar i lysrörsarmaturen, t.ex. drossel eller elkablar har åldrats och behöver bytas ut. Vi kan naturligtvis även göra eventuella armaturbyten. Vi har fasta priser på förbrukningsartiklar, som lysrör, glimtändare, halogenrör osv. För montering, demontering och eventuell rengöring debiterar vi normalt timtaxa eftersom det är svårt att från fall till fall bedöma tidsåtgången.

För att avgöra om skylten ska renoveras, repareras eller helt enkelt bytas ut måste de olika kostnadskalkylerna värderas. Vi kan, med hjälp av våra experter, ge ett förslag på vad vi bedömer är lämpligast. Detta underlag kan ge en vägledning till hur du ska gå vidare och kan användas som ett komplement till en eventuell skadeanmälan.

Vi kan uppskatta kostnaden för att reparera skador på skyltar orsakade av ett okänt fordon och hjälpa till att ta kontakt med Trafiksäkerhetsföreningen som tillsammans med företagets försäkringsbolag ersätter sådana skador.
 

Hur vi behandlar dina Personuppgifter

Denna personuppgiftspolicy gäller för Clarex Concept AB och tillhandahålls genom webbsiten clarex.se eller applikationer, av Clarex Europa AB med organisationsnummer 559064-2053. I den här policyn förklarar vi hur vi behandlar dina personuppgifter i samband med att du kontaktar, eller samarbetar med oss.

Vi använder information som vi samlar in om dig för fyra huvudsakliga skäl:

för att bedriva vår verksamhet och fullfölja svar på frågor som inkommer från besökare via vår webbsite.

För att lämna offerter och affärsförslag på förfrågningar som kommer in till oss via webbsiten eller på andra sätt.

För att fullfölja avtal ingångna med kunder, leverantörer och övriga samarbetspartners.

För att skicka kommunikation och marknadsföring, inklusive kampanjer, till dig.

Av dessa skäl kombinerar vi de uppgifter som vi samlar in om dig för att ge dig en och oss ett smidigare, mer konsekvent och personligt anpassat samarbete.

Vi vill att alla som kommer i kontakt med oss ska känna sig trygga med att lämna sina personuppgifter till oss. Läs gärna vidare om hur vi använder personuppgifter, hur det påverkar din integritet och om hur du tillvaratar dina rättigheter nedan.

Personuppgifter vi samlar in:

En personuppgift är all information som kan kopplas till dig som person, både direkt och indirekt genom andra uppgifter.

Kontaktuppgifter: Vi samlar in ditt namn, telefon och e-postadress när du kontaktar oss via webbformuläret på vår webbsite.

Support, feedback m.m. Vi samlar också in information som du tillhandahåller oss och innehållet i meddelanden som du skickar till oss, såsom feedback och recensioner.

Vi kan även erhålla uppgifter från tredje part. Dessa uppgifter skyddar vi på samma sätt som vi skyddar andra personuppgifter och i enlighet med vad som beskrivs i denna policy. Sådana tredjepartskällor kan t.ex. vara:

Bolag som säljer demografisk data. Denna data innehåller i regel inte personuppgifter utan utgör endast statistik och liknande.

Informationen används för att verifiera och i vissa fall komplettera informationskravet vi redan har.

Sociala nätverk, under förutsättning att du har gett oss åtkomst till dina uppgifter.

Partners som vi samarbetar med för att erbjuda tjänster eller delta i gemensam marknadsförings-verksamhet (t.ex. tävlingar).

Offentligt tillgängliga källor, t.ex. öppna myndighetsdatabaser eller andra data som är tillgängliga för allmänheten.

Delning av personuppgifter

Vi delar inte dina registrerade personuppgifter hos oss till tredje part utan ditt medgivande.

Ingå avtal med oss:

För att du ska kunna ingå avtal med oss och för att vi ska kunna tillhandahålla Tjänster till dig, är det en förutsättning att vi behandlar uppgifterna som nämns ovan.

Hur vi använder personuppgifter:

Vi använder information som vi samlar in om dig för följande huvudsakligen följande fyra ändamål:

för att bedriva vår verksamhet och fullfölja svar på frågor som inkommer från besökare via vår webbsite.

för att lämna offerter och affärsförslag på förfrågningar som kommer in till oss via webbsiten eller på andra sätt.

för att fullfölja avtal ingångna med kunder, leverantörer och övriga samarbetspartners.

för att skicka kommunikation och marknadsföring, inklusive kampanjer, och nyhetsbrev till dig.

Övriga ändamål. Om vi avser att använda dina personuppgifter för ett annat syfte än de som beskrivs i den här policyn, kommer du att bli informerad om sådan användning innan, eller i samband med att personuppgifterna samlas in och vi kommer att be om ditt samtycke där det krävs.

Radera personuppgifter hos oss:

Om du inte längre vill ta emot nyhetsbrev och/eller direktmarknadsföring via e-post eller SMS kontaktar du oss via mejl och anger Namn, företag, e-post och telefonnummer som du vill radera.

Rätt till tillgång (registerutdrag). Du har rätt att få bekräftelse på huruvida vi behandlar dina personuppgifter, en kopia på dessa uppgifter och information om vår behandling.

Rätt till rättelse. Du har rätt att få felaktiga uppgifter rättade.

Rätt till radering. Du har rätt att under vissa omständigheter få uppgifter borttagna.

Rätt till begränsad behandling. Du har rätt att under vissa omständigheter kräva att vår behandling begränsas, exempelvis om du motsätter dig uppgifters riktighet.

Rätt att invända. Du har rätt att invända mot behandlingen av personuppgifterna under vissa omständigheter.

Rätt att återkalla. Du kan närsomhelst återkalla ditt samtycke (i den mån behandlingen baseras på ditt samtycke), notera att ett återkallande däremot inte påverkar lagligheten av behandlingen som skett med stöd av samtycke, innan samtycket återkallades.

Rätt till klagomål. Du har rätt att inge klagomål till tillsynsmyndighet om du anser att vi inte behandlar dina personuppgifter enligt lag (i Sverige är Datainspektionen ansvarig tillsynsmyndighet).

Ändringar i denna personuppgiftspolicy:

Vi kommer att uppdatera vår person-uppgiftspolicy när det behövs t.ex. för att återspegla kundfeedback och ändringar i Tjänsten. När en policy uppdateras ändras datumet för senaste uppdatering längst upp i policyn varpå ändringarna träder i kraft.

Kontakta oss:

Om inget annat anges är Clarex Concept AB org. nr.559064-2053. personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som samlas in genom kund- och leverantörskontakter, samarbetsavtal, förfrågningar och via webbformuläret på adtrain.se och således omfattas av denna personuppgiftspolicy. Det innebär att vi ansvarar för de personuppgifter vi har om dig och hur vi behandlar dem. Om du har några frågor om hur dina personuppgifter behandlas, eller vill framföra ett klagomål går det bra att kontakta oss via mail till info@clarex.se.